Vesterbacka üllatas peaminister Ratast oma kohalolekuga kohe esinduse avamise alguses kui Ratas Araabia Ühendemiraatide riigiministri Ahmed Ali al Sayeghiga juttu ajas.

Ka Ärileht vahetas Vesterbacka ja investesteerimisfondi ARJ Holding LLC juhi Shahab Jumaga paar sõna. Tegemist on 1964. aastast tegutseva Dubai fondiga, mis on rahapaigutusi teinud projektidesse üle maailma. Nüüd on nad valmis panema Tallinna-Helsingi tunneli ehitusse esimesed 100 miljonit eurot.

Juma rõhutas Ärilehele, et tunneli rajamine pole ainult transpordiprojekt - see on suurem kontseptsioon, mis aitab inimestel arendada teadust, liikuvust, anda vabadust.

"See, et Helsingi ja Tallinn on maailma mõistes väikesed kohad, on pigem eelis," rääkis Shahab Juma. "See tähendab kiirust ja mugavust. Inimestel hakkavad suurlinnad järjest rohkem närvidele käima ja tahetakse rohkem rahu. Tunneli ehitamisega saaks kaks linna ühendada, luua sellest maailma sõlmpunkt, idufirmade meka," jutustas investor.

Infra on igav, aga vajalik

Vesterbacka lisas, et kuigi tunnel on väga suur taristuprojekt, on infrastruktuur iseenesest igav - see peab pigem olema alati millegi suurema hõlbustaja. "Seega see tunnel on samuti hoopis haridus- ja tehnoloogiaprojekt, mis toob inimesed kokku ja loob innovatsiooni. Väga eestlaslik ja soomlaslik on mõelda negatiivselt, et miks keegi üldse tahab Tallinnasse või Helsingisse tulla. Tegelikult on palju inimesi, kes tahavad tulla, sest siin on väga hea haridus, siin on puhas õhk ja kõik on väga funktsionaalne. Meie ise võtame kõike liiga iseenesestmõistetavalt," rääkis Vesterbacka.

Dubai kodanikust investor Eestis veel käinud ei ole, aga kinnitas, et reisi juba planeeritakse. Niisamuti lubavad nad teha Eestis vormistada ka investeerimisfondile eraldi äriühingu.

Miks oli aga Vesterbackal ja Jumal just Dubais vajalik Jüri Ratasega kohtuda? "Minu sõnum teie peaministrile ongi see, et tegemist ei ole lihtsalt infrastruktuuriprojektiga, vaid see on inimestele võimaluse andmine ja võimalus teha innovatsiooniga kohast maailma sõlmpunkt. Anda võimalus noortele oma unistusi teoks teha," ütles Shahab Juma.

"Me sooviksime saada talt kinnitust, et ta aitab meil igal võimalikul juhul protsessi kiirendada. Nii lubade taotlemise ja muude dokumentidega. Me kohtusime tegelikult Ratasega 8. jaanuaril ja Kadri Simsoniga kohtume nüüd. Me tahame asjadega kiiresti edasi minna," rõhutas Vesterbacka Ärilehele.

Projekti on kavas finantseerida sammhaaval, rahastades seda 30% ulatuses omakapitali ja 70% ulatuses laenurahaga ning kuigi 100 miljonit eurot võib tunduda suure rahana, on tunneliprojekti maksumuseks hinnatud 16-20 miljardit eurot.

Foto: Ann-Marii Nergi

Eile oli Vesterbacka juba Tallinnas ja esitles siin projekti kulgu.

Ärilehe reisikulud Dubaisse kattis osaliselt EAS.