Eriolukord kestab Eestis vähemalt 1. maini, mis tähendab, et õpilased on koduõppel ja suur osa ettevõtete töötajatest kaugtööl. Sellest ajendatult korraldas Luminor webinari, kus asjatundjad jagasid soovitusi, kuidas pikaajalise kaugtööga võimalikult hästi hakkama saada.

Confido psühholoog ja pereterapeudi Triin-Ketlin Siska sõnul on hästi loomulikud tunded praegu segadus, ärevus ja teadmatus tuleviku ees. Segadus ja frustratsioon võivad aga tekitada motivatsiooni langust ning selle leevendamisel on oluline roll ka tööandja poolsel info liikumisel.

Rutiin ja distsipliin peamised abimehed

„Kiire kohanemise võtmesõnad on rutiin ja distsipliin. Soovitan endale luua võimalikult mitmekesine päeva- ja nädalakava. Kindlasti peab paigas olema tööaeg, aeg liikumiseks ja hästi tähtis on hoida unerutiini,“ ütles Siska.

Siska lisas, et loomulikult on oluline ka piisav puhkamine ja suhtlemine sõprade ja sugulastega. „Võiks võtta ka aega, et enda ja pere jaoks läbi mõtestada uus eluolu ning kaasata oma pere päeva- ja nädalaplaanide loomisse,“ märkis ta. Siska hinnangul tasub töötegemisse suhtuda sama tõsiselt kui tööl käies.

„See tähendab, et hommikul tuleks ärgata õigel ajal, käia pesemas, süüa ja end veidi sättida. Oluliseks muutuvad kaugtöö ajal ka mitteformaalsed koosolekud, näiteks ühised virtuaalsed kohvipausid, kus igaüks saab rääkida, kuidas ta end tunneb, mis talle parasjagu muret või rõõmu valmistab. Sellised inimlikud kontaktid kolleegide vahel on hästi olulised,“ ütles Siska, lisades, et meeleoluga tegelemist ei tohi alahinnata.

Oluliseks muutub päeva planeerimine

Luminori jaepanganduse juht Kerli Gabrilovica ütles, et praeguses olukorras, kus ilmselt tuleb kaugtööd teha veel nädalaid, on hästi oluline päeva korralik planeerimine. „Tuleb paika panna, millal tööga alustatakse ja millal lõpetatakse ning leida vahepeal kindlasti aega puhkepausideks“, ütles Gabrilovica, kes lisaks pingelisele töötegemisele proovib iga päev leida aega koertega jalutamiseks.

Gabrilovica sõnul saab tööandja kindlasti kaasa aidata töötajate kohanemisele praeguse eriolukorraga, jagades nõuandeid päeva planeerimiseks ja samal ajal proovida ka meeleolu üleval hoida. „Tähtis on hoida meeskonnaga ühendust, pigem kasutada veebikoosolekutel videovarianti, mitte ainult heli,“ ütles ta.

Gabrilovica sõnul paneb uus olukord ka juhid uute väljakutsete ette, näiteks inimeste tööpanuse õigesti hindamisel, kui pole enam ühises ruumis kella 9–17 töö tegemist. „Oluline on, et juhid õpiksid aru saama, kes tegelikult, kui palju ja kui tõhusalt tööd teeb,“ rõhutas Gabrilovica.

SA Teaduskeskus AHHAA turundus- ja kommunikatsioonijuht Kaisa Hansson lisas, et meeleolu ülalhoidmiseks peavad kõik pingutama, sest 24/7 ninapidi koos olles ei pruugi see lõpuks sugugi lihtne olla.

Oluline tõmmata piir tööl ja kodus oleku vahel

„Oleme abikaasaga teinud n-ö vahetused lastega õppimiseks ja vahepeal siis oma töö tegemiseks. Üks toetab koolilast õppimisel ja samal ajal peletab lasteaialapse igavust,“ kirjeldas Hansson. „Lõunatunni ja õhtuse aja oleme koos. Päeval muudame köögi üheks kontoriks ja magamistoa teiseks,“ täpsustas ta.

GB Stuudio sisearhitekt Galina Burnakova soovitas asetada töölauale mingid detailid, mis on meie jaoks olulised ja tekitavad arvutist pilku tõstes meis hea tunde, nagu kena lillepott või ema pilt. „See ebamugavus, mis praegu on, paneb inimesed loominguliselt mõtlema. Mõnus peaks olema, puhas ja valge,” kirjeldas Burnakova häid kaugtöö tegemise tingimusi.

Kui aga päeva planeeritud tööaeg on läbi, soovitas Burnakova teadlikult teistsugust meeleolu luua. Näiteks panna küünlad põlema, meeldiv muusika mängima ning muuta valgus teistsuguseks. „Kõik see annab signaali, et tööpäev on nüüd läbi,“ ütles ta.

Luminori webinaril osalejate kümme olulisemat soovitust
  • Koosta päevaplaan ja pea sellest kinni.
  • Planeeri töö algus ja lõpp ning sinna vahele puhkepausid.
  • Kaasa päevaplaani koostamisse oma lähedased, keda see plaan samuti puudutab.
  • Leia aega sõprade ja sugulastega suhtlemiseks.
  • Planeeri teadlikult füüsilist liigutamist nii õues kui toas.
  • Sea endale digiseadmete kasutamise piirangud.
  • Loo õhtuti koju tööpäevast erinev meeleolu: küünlad, valgus, muusika, jms.
  • Korista laud töötegemiseks, kuid aseta nähtavale kohale midagi, mis pilku tõstes tekitab hea tunde: kalli lähedase pilt, armas lillepott, vms.
  • Hangi mürasummutavad kõrvaklapid ja jaga teiste pereliikmetega töötsoonid ära.
  • Hoia teadlikult meeleolu üleval ja rääkige tekkivatest pingetest lähedastega.

Koroonaviirus SARS-CoV-2

  • Inimesed, kes kahtlustavad nakatumist koroonaviirusega, peaksid võtma ühendust oma perearstiga, küsima nõu perearsti nõuandeliinilt 1220 (välismaalt +372 634 6630) või koroonaviirusega seotud küsimuste jaoks loodud numbril 1247 või vajadusel kutsuma kiirabi, helistades hädaabinumbril 112.
  • COVID-19 haiguse sümptomid on sarnased gripile. Viiruse levinumad sümptomid on köha, palavik ja hingamisraskused. Parim kaitse nakkushaiguse leviku vastu on käte pesemine ja inimestega kontaktist hoidumine.
  • Vaata koroonaviirusesse nakatunute statistikat Eestis!
  • Loe lähemalt koroonaviiruse ja kehtivate piirangute kohta valitsuse erileheküljelt kriis.ee!
  • Nutitelefoni rakendus HOIA teavitab sind, kui oled olnud lähikontaktis koroonaviiruse kandjaga. Vaata lähemalt!